מוזיקה

מי בעדנו, מי נגדנו, מי מתחמק? מדריך ההצבעות השלם לאירוויזיון 2024

אירוויזיון 2024 מתחיל, ואתם יכולים להצביע רק לפי המוזיקה - אבל השנה התחרות הזאת פוליטית מאי פעם. מי קרא להחרים את ישראל ומי מגן עלינו בחירוף נפש? המדריך הקטנוני השלם להצבעות באירוויזיון

ליאון קיכלר, מאלמו | mako | פורסם 10:23 06.05.24 

אז למי תצביעו באירוויזיון 2024? כמובן שאם הייתם יכולים, היינו ממליצים לכם להצביע לעדן גולן ולישראל, אבל כזכור, צופים לא יכולים להצביע למדינה שלהם. יש כאלה שממליצים להתעלם מהפוליטיקה ולהצביע לפי המוזיקה, אבל בשנה כזו, בה האירוויזיון פוליטי במיוחד ומדינות רבות היו מעדיפות לראות אותנו מחוץ לתחרות, כדאי לדעת מה המדינות המשתתפות חושבות עלינו לפני שנותנים להן דוז פואה. קבלו את המדריך השלם להצבעות באירוויזיון השנה.

הילדים הטובים - למי להצביע?

זמרת שבהחלט ראויה לקול הישראלי היא טלי גולרגנט, שמייצגת את לוקסמבורג. גולרגנט נולדה בירושלים, ולמרות שאינה ישראלית ציינה שהיא "מרגישה ישראלית". אחיה הצעיר נלחם בעזה בחודשים האחרונים. בקיצור: אחת משלנו.

עוד מתמודד שיקבל בשמחה את הנקודות שלכם הוא אייזק, המתמודד הגרמני. גרמניה הגנה בחירוף נפש על ההתמודדות של ישראל מול איגוד השידור האירופאי, ועמדה נגד קריאות שדרשו את סילוקה של ישראל מהתחרות. שרת התרבות הגרמנית, קלאודיה רוט, אמרה: "זה יהיה סקנדל אם ישראל לא תשתתף בתחרות, לא יכול להיות שאמנים יהודים לא יופיעו מחשש לחרם". גם אייזק בעצמו דחה בכל תוקף קריאות להחרמת ישראל: "אני מואשם בכך שאני שותף לרצח העם בעזה אם אני לא מחרים את התחרות?" תהה.

ההמלצה הבאה להצבעה הולכת להפתיע אתכם: איסלנד. כן כן, אותה מדינה נורדית בה נשמעו קריאות להחרים אותנו, המדינה שכמעט שלחה את המתמודד הפלסטיני בשאר מוראד שבראיון ארוך בחודש דצמבר האחרון דיבר על המלחמה, הדיכוי והכיבוש - אבל "שכח" לציין את חמאס ואת טבח ה-7 באוקטובר. כאמור, מוראד הוא לא זה שנבחר בסופו של דבר לייצג את איסלנד - אלא הרה ביורק, זמרת וותיקה שתומכת בישראל. לאחרונה היא קיבלה איומים מתוך איסלנד וקריאות לפרישתה, לאחר שהתראיינה לאתר האירוויזיון הישראלי "יורומיקס" במסיבת אירוויזיון במדריד. בנוסף, היא הגיעה בעבר לאירוויזיון כשזה התקיים בתל אביב, כאורחת מבחירה - ולא חלק מהמשלחת הרשמית. איסלנד אמנם משתתפת בחצי הגמר הראשון ולכן לא נוכל להצביע לה, אבל זה המקום להזכיר לכם את הכוח של הרשתות החברתיות. גו הרה!

הבאה בתור: קאלין, נציגת אוסטריה, שמאוד אוהבת את ישראל. במאי השיר, מרווין דיטמן, ביים כמה וכמה שירים באירוויזיון וביניהם את השיר I.M של מיכאל בן דוד באירוויזיון 2022. שניהם מזועזעים מהקריאות לחרם על ישראל בכלל ועל עדן גולן בפרט.

נציין לטובה גם מדינות ששיתפו פעולה עם התקשורת הישראלית ופרגנו להוריקן ולעדן: אלבניה, צ'כיה, לטביה, קפריסין ואזרבייג'אן.

הילדים הרעים - למי עדיף שלא תצביעו

אוקיי, עד כאן החלק הנחמד והלבבי. עכשיו שימו לב - הנה המדינות שלא מתות עלינו, בלשון המעטה - ואולי כדאי להימנע מלתת להן את הקול שלכם.

נתחיל כמובן במתמודדת שעושה כותרות על חשבוננו בשבועות האחרונים: במבי ת'אג מאירלנד, שהצהירה בגלוי על דעותיה הפרו-פלסטיניות ועל רצונה להחרים את ישראל. למרות הרעלת המזון ממנה סבלה בסוף השבוע, אתמול (ראשון) היא נצפתה צועדת על שטיח הטורקיז של האירוויזיון, וכמו במבי אמיתית - דילגה על התקשורת הישראלית.

הבא ברשימת הילדים הרעים - אולי אלכסנדר, המתמודד הבריטי. אלכסנדר עורר סערה כשחתם על הצהרה הקוראת לתומכי ישראל "פילושמים" ותומך בעזה בקול רם. בשבוע האחרון הוא סיפק הצגה שלמה עם הרבה דמעות תנין וסיפר שהוא נפגע מהקריאות נגדו והוא באמת רוצה שלום לכולם. אוקיי, אולי.

רוע נוסף מגיע מנורווגיה, להקת "גוטה" שהצהירו כי יפרשו מהאירוויזיון אם יזכו בקדם המקומי במידה וישראל משתתפת. אבל הפלא ופלא - ישראל משתתפת והופה, גם הם פה, בניגוד להבטחות. עם זאת, הם מסרבים לכל הצעה לראיון לתקשורת הישראלית, ואתמול באירוע שטיח הטורקיז ביצעו בריחה מהירה יותר מעכברים שבורחים מספינה שעתידה לטבוע.

יוסט מהולנד, עם השיר הקליט "יורופאפא" דווקא מסרב לחתום על עצומות פרו פלסטיניות בטענה ש"אני בסך הכל ג'וקר, אז מה הקול שלי מעניין". מצד שני הוא הציג סירוב עקבי להתראיין לתקשורת הישראלית.

המתמודד הבלגי, מוסטי, דווקא ניגש לתקשורת הישראלית בשטיח, אבל כשהוא נשאל על העצומה האנטי ישראלית עליה חתם, הוא ענה שהוא לא מעוניין לדבר על ישראל אלא רק על מוזיקה וברח עם הזנב בין הרגליים. גם סלימאן מצרפת התחיל לשתף פעולה ואפילו החמיא לעדן, אבל כשנתבקש למסור מסר למעריצים הישראלים הוא חתך את הראיון והלך.

עוד אמנים שחתמו על עצומות ו/או סירבו להתראיין לתקשורת הישראלית הם הנציגים של פינלנד, שווייץ, איטליה, פורטוגל, דנמרק, ליטא וסלובניה.

אז לסיכום - אז למי להצביע? לכו עם הלב שלכם. רק תזכרו כמה מביך זה יהיה אם בגמר בשבת תשמעו את צוות השיפוט הישראלי מעניק 12 נקודות למי שקורא להחרים אותנו.